Žiaci 9. ročníka zo základnej školy Vajanského v Lučenci sa zúčastnili Účelových cvičení ochrany človeka a prírody na našej škole. My, žiaci SZŠ pod vedením PhDr. Drugdovej sme pre nich pripravili pestrý program, ktorý trval až doobeda. Na praktických stanovištiach si nacvičili ako správne resuscitovať človeka, ktorý nedýcha a nebije mu srdce. Pripravili sme pre nich modelové situácie rôznych poranení kostí a kĺbov, zastavovali krvácanie, postarali sa o človeka v šoku, v bezvedomí a transportovali zraneného na ,,stoličke“ z rúk. Otestovali si aj svoje teoretické vedomosti z dopravnej výchovy a na odborných prednáškach si ,,vyskúšali“ podávanie Adrenalínu v podobe Epi Pen injekcie pri vážnej alergickej reakcii, ktorá priamo ohrozuje život človeka.
Teoretická časť sa týkala prevencii kliešťovej encefalitídy, drogovej závislosti, alergických reakcií a prevencii sexuálne prenosných ochorení ako HIV a AIDS. Tieto zaujímavé prednášky prezentoval Dedinský J. zo 4. B triedy a Kasárová J. z 3. A triedy. Dopravná výchova prebiehala pod vedením žiačky Račákovej M. zo 4. B triedy a pomáhali jej Oláhová S., Stieranková Z. a Bohóová z 3. A triedy v našom altánku. Deviataci tu zabezpečovali miesto dopravnej nehody, učili sa ako správne privolať RZP a identifikovali dopravné značky a dopravné situácie v cestnej premávke.
Praktická časť spočívala v poskytovaní prvej pomoci na troch rôznych stanovištiach v odborných učebniach a jedno stanovište sme pripravili na ,,boccadrome“, kde žiaci pod vedením Bubenku M., Illéša I. a Turanoviča A., chalanov tretiakov, ošetrovali poranenia kĺbov a kostí, znehybňovali zlomeniny a transportovali zraneného pomocou ,,stoličky z rúk“. Na stanovišti KPR oživovali, zisťovali či je postihnutý v bezvedomí a uložili ho do stabilizovanej polohy. Správne oživovanie demonštrovala Majanová A., asistovali jej tretiačky Žiaková L. a Lacková L. Na stanovišti krvácania precvičovali obväzovú techniku a zabezpečovali protišokové opatrenia. Na tieto aktivity dozerali Uhrínová S. zo 4. B a tretiačky Gazdíková J.S. a Miháliková D.
Na záver sme pre žiakov pripravili súťaž, ktorá pozostávala z troch disciplín a žiaci základnej školy súťažili v dvojčlenných družstvách, ktorých bolo šesť. Prenášali zranenú osobu na ,,stoličke“ z rúk po určenej trase. Hodnotil sa čas a bezpečnosť zraneného. Druhou disciplínou bolo oživovanie pri zástave srdca a dýchania a poslednou disciplínou bol vedomostný test. Prvé tri družstvá s najvyšším počtom bodov boli odmenené sladkými cenami a perom. Celú akciu vyhodnotila, odovzdala ceny a ukončila PhDr. Drugdová.
Aďa 4. B
Vážený pán riaditeľ,
chcem sa poďakovať Vám aj pani profesorke Katarine Drugdovej,že ste našim žiakom deviateho ročníka umožnili zažiť netradičné účelové cvičenie na vašej škole. Praktické ukážky 1.pomoci,prednášky vo vašich priestoroch žiakov veľmi zaujali.
Ďakujem aj za poskytnutie študentov na praktické ukážky 1. pomoci – na teoretickú časť, dňa 13.9.2017.
Teším sa na ďalšiu spoluprácu s vašou školou.
Lökeová Karin, uč. biológie na ZŠ Vajanského, Lučenec